Logo MojaObčina.si

Horjul

Deli
Avtor: Peter Kavčič,

Izkušnja na preizkušnji za tretje življenjsko obdobje z Branetom Leganom

Sredi novembra so se starejši vozniki in voznice srečali v osnovni šoli Horjul, kjer je Krajevna organizacija Rdečega križa Horjul, predavanje o šoli varne vožnje za tiste z najdaljšim vozniškim stažem.

Zamisel je rasla že nekaj časa in glede na dosedanje izkušnje, so si v organizaciji zaželeli, da bi to predavanje izpeljali tudi v Horjulu. Predavanje Izkušnja na preizkušnji je namreč namenjeno predvsem tistim voznikom, ki imajo izpit za avto več kot 40 let. Brane Legan, vodja inštruktorjev varne vožnje v  centru AMZS Vransko je poudaril glavni pomen tovrstnih predavanj: "Upokojenci imajo ogromno izkušenj iz cestnega prometa, seveda se pa hkrati zavedajo svojih pomanjkljivosti in posebnosti, saj v prometu slej kot prej naletijo na težave. Na predavanju se o teh težavah, ki jih sami zelo dobro poznajo, pogovarjamo. Prvi korak je, da si priznajo te težave. Vedeti morajo tudi, kako izboljšati varnost ter seveda svojo mobilnost v tretjem življenjskem obdobju.  In to je tisto ključno, o tem se moramo pogovarjati in priznati. Pri teh letih so nekoliko bolj omejeni v samem motoričnem gibanju, dejstvo je tudi, da so v reakcijskem času malce počasnejši in da se vid slabša, da ne govorim o določenih bolezenskih stanjih in vplivih zdravil na vožnjo. Nekaj je tudi novih pravil in prometnih znakov in na takšnem tečaju se skozi praktične primere na podlagi posnetkov o tem pogovarjamo. Cilj je, da kljub letom ostanejo varni vozniki. Pri AMZS se že nekaj časa ukvarjamo z izobraževanjem starejših, ugotavljam pa, da so tudi pristojne institucije začele prepoznavati, da je to problem. Napredek je bil viden predvsem v zadnjem letu, ko so se združile aktivnosti služb za varnost v prometu in zdravstvena stroka, ki pa je na to problematiko najdlje časa opozarjala. Bistveno je, da so se starejši vozniki opogumili in si priznali te napake in pomanjkljivosti, na naši strani pa je, da jim pri tem pomagamo. Če na koncu vse skupaj strnem v tri nasvete, bi najprej izpostavil, da je pomembna že odločitev pri izbiri avtomobila. Seveda nizek športni avto odpade, dosti bolj primeren je višji avto, ker se v njem udobno sedi in ima voznik nad prometom dober pregled. Danes je v avtomobilih ogromno elektronskih sistemov, več je teh sistemov, večjo pomoč nudijo. Zelo pomembno je, da jih vozniki poznajo in se jih ne bojijo. In ne nazadnje, morajo si priznati, da niso več stari 30 ali 40 let, ampak morda 60, 70 ali celo več in imajo zato določene pomanjkljivosti. Zato je pomembno, da poskušajo svojo mobilnost opraviti znotraj okvirov, ki so jih zmožni. S tem bodo sebi in tudi svojcem olajšali življenje." S temi tremi nasveti je izkušeni inštruktor varne vožnje Brane Legan, ki je nekoč delal kot policist prometnik poudaril tri najpomembnejše vidike vožnje v tretjem življenjskem obdobju, sicer pa je sam slikovito s posnetki in izkušnjami izpred 30 let in danes ponazoril, kako močno se je promet v tem času spremenil in kakšne so posledice. In na to želi s predavanjem opozoriti.
Najbolj pomembna je izkušnja, ki jo bodo udeleženci odnesli v svoje domove, med svoje bližje in prijatelje. Olga Gabrovšek je slikovito opisala svoje doživljanje predavanja: "Vesela sem bila, da sem se tega predavanja lahko udeležila. Priznam, da leta naredijo svoje in iz spomina je vsaj meni odšlo tudi kaj takšnega, kar ne bi smelo. Obnovitev tega in še dopolnitev z novimi predpisi pa je tisto, kar ni samo koristno, temveč tudi nujno. Na predavanju smo se namreč seznanili z novostmi, ki jih prinašajo novi cestno-prometni predpisi. Tokratno predavanje na temo novih CPP in iskanje odgovorov na najpogostejše težave starejše generacije pri vožnji je bilo nedvomno zelo koristno, če že ne nujno. Najpogostejši krivec za nesreče na cesti je prehitra vožnja. Prikaz posnetkov je zato najboljša terapija za vsakega, ki se ne zaveda, kako korenito lahko takšno nesmiselno dejanje spremeni življenje tako povzročitelju kot tudi udeležencu. Tretja generacija bo z novimi CPP dobila nove omejitve pri vožnji, ki ne bodo samo posledica starosti, temveč tudi slabega zdravja. Če bomo še hoteli voziti, bomo morali pogosteje obnavljati svoja vozniška dovoljenja. Od naših bolezni pa bo odvisno, ali bomo še dobili zdravniško potrdilo. Ker se bo po novem upoštevalo tudi uživanje zdravil in posledice le-teh, ta sprememba ni ravno zanemarljiva, saj jemanje določenih zdravil močno vpliva na naše psihofizično stanje, s tem pa je ogroženo življenja nas samih in tudi ostalih."

 

Besedilo in fotografije: Peter Kavčič

Oglejte si tudi